Västerås visar vägen till effektiv IT-drift
Devexus har byggt en Microsoft Identity Manager-lösning för Västerås Stad som hanterar grupper och användarkonton i nätverket. Lösningen hanterar 57 000 objekt i Metaverse (metadatabasen i MIM) och drygt 400 000 användare, kontakter och grupper.
Två delar
I del 1 kopplar MIM samman elevregistret Extens med Active Directory för skolan. Användare och grupper skapas automatiskt utifrån befintlig information i elevregistret. Det resulterar i effektiv hantering av elevernas och skolpersonalens användare, e-postlådor och grupper i AD, vilket leder till betydande kostnadsbesparingar i administrationen av de ca 25 000 användarna och 8 000 dynamiska grupperna.
I del 2 hämtas uppgifter från personalsystemet, om personal, anställningar, organisationsenheter, arbetsledare och grupper, och speglar dem vidare i ett Active Directory i det administrativa nätet. Även mot detta AD hanteras flera tusen användare med e-postkonton och grupper. För att säkerställa kvaliteten på informationen hämtas folkbokföringsuppgifter från Skatteverket via en online-uppkoppling.
Synkronisering
Skolpersonalen behöver få tillgång till adressuppgifter för personal i AD i det administrativa nätet och vice versa. Därför synkroniserar MIM kontaktuppgifter innehållande namn och e-postadress mellan dessa två AD.
MIM hanterar ytterligare ett Active Directory för SharePoint Portal Server där FIM/ILM skapar tusentals grupper som redan används i SharePoint Portal Server